Vis enkelt innlegg
Gammel 11-01-21, 22:06   #9
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Amerikansk politikk

Jeg innbiller meg at en viktig forskjell er at amerikanere har en relativt ung grunnlov som de anser som hellig og ikke ønskelig å endre, mens vi har et rettsystem som er gammelt som fjell. Leste litt om Gulating i går, og er helt fasinert av at det er et eksisterne tingområde i dag, samtidig som at navnet og røttene går tilbake til før-skriftlig tid, og at Gulatingslovene har påvirket lovverket vi har i dag. Det er ikke så mange år siden vi hadde en full oppdatering av grunnloven, og siden det var en av mange oppdateringer som er gjort gjennom historien så var det ikke så mange som protesterte. Storbritannias lover er vel bygd på Magna Carta så vidt jeg veit, men heller ikke de ligger uendret siden 1215. Jeg tror USA må ta en litt grundig kikk på lovverket sitt snart, men skjønner ikke hvordan de skal klare det når de har lært opp generasjoner til at det er like uforandelig som bibelen.

Er enig med Ea om at det er et demokratisk problem å sentralisere tingsystemet i Norge i den grad som regjeringa gjør.