Sv: Amerikansk politikk
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg tror vi, pga av at mediene her elsker å fremstille ham som utelukkende tullebukk, ikke alltid ser hvor enormt effektiv Trump er. Han bøller gjennom det han vil, og han gjør det i en voldsom fart. Det er mye han ikke får til, men mange opplever at de har mer penger å rutte med, mange har kommet i jobb, mange ser at dommere nær dem er byttet ut med dommere de er mer enige med, det er strammet betydelig inn på ulovlig innvandring (selv om de fortsatt er langt mer liberale enn noen som helst politiske partier i Europa ønsker å gå).
Jeg har fulgt ganske nøye med på amerikansk politikk under denne presidentperioden, og er ikke sikker på om jeg er enig i at har er så enormt effektiv. Han har vært god på splitt og hersk og bulldosermetoder. Men selvsagt har han fått til endel ting, det er vel ikke særlig kontroversielt å hevde det, heller.
Men han har hele tiden hatt en måte å kommunisere på som har vært veldig polariserende og sjokkerende og provoserende, han har ikke på noe tidspunkt uttalt at han ønsker å samle folk på tvers, han har jo kjørt på med "oss og dem"-retorikk fra før han ble valgt. Han har helt definitivt vært avgjørende for den ekstrempolariseringen vi ser nå.
Jeg satt å så talen hans live på nett den 6. Jeg hørte hva han sa, og jeg sa til mannen (som satt og så på fotball) at "Dette kommer IKKE til å gå bra." Og det gjorde det jo ikke heller. 
Da Nixon i sin tid var i hardt vær, valgte han å beklage det han hadde gjort og gå av. (Og så fikk han amnesti av påtroppende president, og slapp straffeforfølgelse) Hvis Trump hadde gjort det samme, vil jeg tro at det kanskje ikke hadde blitt riksrettstiltale. Jeg tror både demokrater og republikanere hadde satt pris på et glimt av ansvarstagende og selvinnsikt i den krisen landet deres er i.
Jeg tenker at det er viktig å prøve å unngå videre polarisering og prøve å få til en slags tilnærming, men jeg tenker også at det å be folk om "å være sterke og ta ansvar for at folka i capitol skulle gjøre det rette", "stop the steal" ikke kan forbigås uten konsekvenser.
Det var helt grøssende sjokkerende å høre folk rope "Hang Mike Pence" og rope "Traitors" til politifolken som prøve å gjøre jobben sin i capitol.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|