Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-21, 10:37   #12
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Vi har en fuglemater i et tre rett utenfor verandaen (godt synlig fra stuevinduet) og jeg følger med på hvem som kommer og spiser. Vi har mest av kjøttmeis, blåmeis, grønnfink, pilfink, spurv og flaggspett (som i tillegg til fuglefrø også stjeler ekornenes hasselnøtter og så kan man høre flaggspetten borti trærne som hakker i vei på nøtten ), men vi har også besøk av f.eks. stilits, kjernebiter, svarttrost, rødvingetrost, spettmeis, gransanger, bjørkefink, bokfink og i høst så jeg en gjerdesmett i hagen for første gang (ikke vanlig i Oslo-området, den holder seg mest på sørlandet). Jeg synes det er veldig spennende å lære meg å kjenne igjen de ulike fuglene (særlig de som ligner veldig på hverandre) og lydene de lager. Vi bor også tettbygd og bynært, men har heldigvis hverken hatt rottebesøk selv eller hørt om andre som har det så jeg er ikke bekymret for frø på bakken. Vi pleier ikke legge ut frukt, brød e.l.

I tillegg til fuglene setter vi ut nøtter og får daglig besøk av 2-3 ekorn. Det ene ekornet er veldig nøye på maten sin og det har hendt noen ganger at den kommer til tom nøttebeholder og en gang så jeg den bite av snoren som holder den fast og ta med seg hele beholderen og stikke av. Jeg har stått opp om morgenen til at beholderen er borte en håndfull ganger og hadde jeg ikke sett med egne øyne at det er ekornet som tar den hadde jeg lurt veldig på hvor de ble av. (Vi har aldri funnet igjen noen av dem han har stjålet.)