Vis enkelt innlegg
Gammel 07-02-21, 22:57   #3
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vis meg en fin rosa-farge

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, men da er trikset at du bare endrer koden. Drit i farger med navn. Kjør kode!

NCS-koden er bygd opp sånn at det første tallet er prosent svarthet, det andre tallet er prosent kulørthet, og så er det en bokstav (enten R for rødt, B for blått, Y for gult eller G for grønt), og så et tall som er prosentdelen av NESTE bokstav. (de samme.)

Det vil si at den rosafargen der har 10 prosent svarthet, 60 % kulørthet, 70 % rødt og 30 % blått.

Kjør ned da til feks NCS S1030-R30B, så får du den samme rosa, bare mindre rosa.

Litt for blå, kanskje? Kjør opp rødfargen 10 %, så får du denne!

Og så er det bare å fortsette å leke med tall til du finner riktig.

(Jeg veit at det er mange som kan de NCS-kodene altså, jeg bare skjønner ikke hvorfor dere ikke finner fargene deres på den måten i stedet for på de navnelistene. )

Takker.

Jeg er vanligvis så enkel at jeg går i fargehandelen og henter eks antall fargeprøver, bestemmer meg for fire-fem, maler på veggen og velger den som passer best.

Men så tenkte jeg at rosa neppe er det de har mest av på sånne fargeprøveark, og at FP vet alt.

Men nå skal jeg leke meg med koder.