Sv: Er jeg virkelig rasist?
Jeg vet at folk som er av afrikansk opprinnelse absolutt misliker å bli kalt neger, i hvert fall de fleste, og derfor bruker jeg ikke ordet. Ordet har blitt brukt til altfor mye fælt (negervitser, negerskopuss, "negerarbeid") og har BLITT et belastet ord, selv om det i utgangspunktet ikke var annerledes enn "kaukasisk". Altså en betegnelse på mennesker med en bestemt rase.
Det er litt som ordet "idiot". Det ble brukt om folk med pysikiske utviklingshemninger, som en relativ nøytral benevnelse. Men det er jo helt ubrukelig i den sammenhengen i dag.
Men jeg må innrømme at jeg støtt og stadig har behov for å beskrive utseendet på folk. Når jeg forteller eller blir fortalt en historie så liker jeg å få opp det visuelle bildet av hvem som var med, hvordan det så ut der, hvordan folkene så ut, hvilke dialekter de snakket, etc.
- Hun er en sånn frodig, veldig frittalende nordlending som gestikulerer masse, og hun sa at....
- Mammaen til nn er virkelig hyggelig. Og veldig vakker, på en sånn Ronja Røverdatter-måte
- Moren hans er fra sentral-afrika, tror jeg, og faren helt hvit og blond nordmann, og han selv har en helt pussig kombinasjon med svarte krusekrøller, blå øyne og helt lys hud
Sånne ting. Jeg bruker begreper som vakker, søt, ikke så superpen, tynn, lubben, stor, lita flis, muskuløs, mørkhudet, kritthvit, afrikansk utseende, rødhåret, trønder, sunnmøring, langt rekel, "persisk eller noe", arabiskutseende, blond, "blond", blid, etcetc.