Vis enkelt innlegg
Gammel 14-02-21, 22:35   #8
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den store vevtråden

Jeg er en som "overtenker" når det kommer til veving. Jeg bruker mengder av tid på å finne renning og innslagsgarn for å få det "perfekt". Det er det som ødelegger fremdriften min. Men når man først skal dra må meter på meter med renning så vil jeg at det skal være noe jeg kan bruke. På kurs drar man gjerne på 18 - 20 meter med renning, så jeg gikk på med friskt mot og dro på 18 meter renning hjemme. Det er MYE! Det ble veldig mange kluter! Og jeg ble ganske så lei...

Lhi-My - du har drømme veven min! En nydelig vev å veve på. Finnes det noe bedre enn en vev, hvor renningen bare sklir på, ingen hovlefeil og et perfekt skille så skyttelen bare farer frem og tilbake uten noe klunder!

Jeg kjøpte mengder med 8/4 bomullsgarn på tilbud, i håp om å veve badehåndkler i vaffel, men gosj, det blir tykt, så jeg prøver å finne noen fine mønstre i rips, så jeg kan veve løpere og brikker til bordet. Har dere noen fine mønstre? Jeg har mange gamle bøker, men jeg finner ingen oppskrifter jeg liker..

Jeg har en drøm om å veve et åkle. Jeg har arvet en pelskåpe som jeg aldri kommer til å kle meg i, så den skal jeg klippe opp sy til et pledd, med åkle til.

Jeg kan bare fortsette og fortsette. Det er så mye jeg vil veve! Pt har jeg kun 4 skaftsvev her hjemme, så det er jo noen begrensninger.

Her er noe av det jeg har vevd i vinter:
Håndkle i byggkorn (det er en stripe i starten på håndkle i rødt/hvitt/blått = mai kjøkkenhåndlke) Utrolig gøy å veve, men akk, nesten 1.000 tråder i 12/1 bomull i renningen, det var mye å hovle.. 12/1 i innslag også, det er noen innslag pr cm, men det blir noen fantastiske håndklær.

Klut i lin Nydelig å veve, denne skal jeg dra på her hjemme.

Sjal, dette er ganske bredt så dette kan jeg bruke som fangpledd, alpakka i renning og innslag.

Nå skal jeg i gang med krokbragd, jeg må bare finne den perfekte fargekombinasjonen, jeg ser for meg at den skal starte med dyp burgunder og ende i lys pudderrosa. Må bare komme meg til husfliden i Oslo for de har en vakker vegg med mengder av finull.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Byggkorn.JPG (51,0 KB, 47 visninger)
Filtype: jpg Sjal.JPG (69,7 KB, 44 visninger)
Filtype: jpg Klut.JPG (151,5 KB, 43 visninger)
Filtype: jpg Krokbragd.jpg (95,0 KB, 38 visninger)

Sist redigert av Fløyel : 14-02-21 kl 22:46.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat