Sv: Er jeg virkelig rasist?
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Jeg er igrunnen enig med Sitron her. INGEN vet om en person en svart person er fra USA, Karibien, Tanzania eller Surinam.... så svart må være greit å si dersom man ikke med sikkerhet vet hvor en person kommer fra.
Men i min verden har svart vært et langt mer negativt ladet ord enn neger. Jeg forhørte meg nettopp med mannen og han var av akkurat samme oppfattelse.
Kanskje fordi jeg rett og slett ikke har noen negative assosiasjoner knyttet til mennesker med slikt utseende, så har jeg ikke tenkt på at andre kan ha det heller. For meg har det altså vært en ren beskrivelse av et utseende.
Men jeg poengterer igjen. I det øyeblikket jeg skjønte at det ville kunne bli oppfattet som negativt, så sluttet jeg å bruke ordet.
Siden jeg i denne tråden allerede har avslørt meg selv om ignorant og uvitende kan jeg jo spørre: Hva er politisk korrekt betegnelse av personer med meget mørk hud, krusete hår, bred nese og kraftige lepper med opprinnelig opphav fra Afrika sør for Sahara? Eller er det rett og slett sånn at man ikke skal bruke noe ord for betegnelsen fordi noen kan finne på å mene noe negativt om denne beskrivelsen slik at det vil kunne oppfattes som negativt uansett?