Vis enkelt innlegg
Gammel 12-08-07, 00:54   #89
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Sier meg enig med Mims innlegg her jeg også. Og jeg skjønner ikke hvorfor det er så fordømt mye vanskeligere å si "afrikaner"/"person med afrikansk utseende" istedet for "neger" enn det er å si "psykisk utviklingshemmet" i stedet for "åndssvak", si "person med downs syndrom" i stedet for "mongoloid"/"mongo" (eller sier du det fremdeles også Maggie?), eller "samisk" i stedet for "lapp" eller "finn" (som også var vanlig før).

Det har ikke noe med hva ordet betyr for oss, eller hva det opprinnelig betydde, det har med hvordan ordet har blitt brukt, og dermed endret sin betydning oppigjennom, til å bli noe negativt. På samme måte har også uttrykket "våre nye landsmenn", som i utgangspunktet var en positiv betegnelse, fått en rasistisk undertone fordi det svært så ofte har vært brukt i sarkastiske sammenhenger slik som hos Mims tante.

Og uansett hvor uskyldig man selv måtte bruke ordet neger, i dagligtale til sine nærmeste, er det stor forskjell på det og når det blir sagt i offisiell sammenheng eller av en politimann under intervju av et vitne. Ingen skal komme å fortelle meg at politiet ikke vet hva som er den sosialt aksepterte betegnelsen. Står du fram offentlig, på tv, i en tale, i jobbsammenheng f.eks, skal jeg love deg at du virker uopplyst eller rasistisk hvis du kommer drassende med den beskrivelsen av en person.