Sv: Er jeg virkelig rasist?
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
For all del, jeg ble kalt en white bitch engang, derfor mener jeg det er helt ok at jeg kaller svarte mennesker for negere. Skulle bare mangle.
Lurer jo på om du tuller eller ikke ....
Men du, har jeg sagt at det er ok å kalle noen for neger? Nei, det har jeg alldeles ikke. Jeg mener det er stygt å kalle noen for neger, og jeg bruker aldri den betegnelsen. Derfra, til å mene at noen som ikke har fått det med seg at det er feil å si neger, er lite oppdatert og kanskje til og med rasist, er noe helt annet.
Jeg tror faktisk at du misforstår meg helt. Jeg er ganske sikker på at det er langt fler enn vi liker å tro som fortsatt bruker ordet neger for å beskrive en mørkhudet fra Afrika, Karibien, sør-Amerika uten at de er rasister av den grunn - jeg tror de samme menneskene som eventuelt bruker ordet neger fortsatt ikke nødvendigvis bruker andre nedlatende beskrivelser for å beskrive en gruppe mennesker som f.eks. svartinger, pakkiser o.l. Jeg tror faktisk rett og slett det er en god del mennesker som ikke vet at bruken av neger er feil. Det kunne vært interessant med en undersøkelse på det, et annet sted enn her på FP, for å se om folk flest vet det eller ikke.
...og du, rasisme mot hvite eller for den saks skyld homofile, går ganske mye lenger enn å bli kalt white bitch eller kaaskop enkelte steder. Det går f.eks. på at hvite blir ekspedert sist i matbutikkens delikatesseavdeling, at man ikke inngår avtaler med hvite for å utføre arbeid eller tjenester, at man sutrer seg i mellom om hvor fæle alle hvite utlendinger er som kommer og tror de skal redde verden og tar jobbene fra lokalbefolkningen osv.ovs. Det går på at man slår ned homofile som kommer som turister fordi de er homofile.
Og nok en gang, all rasisme pga. hudfarve,religion,legning osv. er like ille uansett hvor og når den foregår. Man skal fordømme all form for rasisme- ikke bare drive subjektiv selektering på hvilken type rasisme man selv synes er verst.