Sv: Er jeg virkelig rasist?
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Nei, det er overhode ikke vanlig. De innføde blir kalt antillianere. Halvparten av mine venner fra Antillene er antillianere. Jeg bryr meg ikke om fargen og bakgrunnen til folk. Er det vanlig at expats i f.eks. Tyskland kaller tyskere av 2007 for nazister? Eller er det vanlig at nordmenn som jobber for Telenor i Asia kaller lokalbefolkningen for pakkiser? Jeg tror ikke det, Lisa.
Jo det tror jeg saa absolutt, i aller hoyeste grad. Jeg har vanket nok i expat miljoer og har sittet ganske mange sene kvelder i ambassadebarer der folk har mimret over "de gode gamle dager" og snakket stygt om lokalbefolkningen. Tror nok ikke nedelendere er et spor bedre en briter. Det finnes nok av norad folk ogsaa som snakker nedsettende om "negere" eller de innfodte som de ogsaa gjerne referer til. Det er en grunn til at de fleste som tar disse jobbene liker aa holde seg godt adskilt fra "lokalbefolkningen", det er ikke alltid bare av sikkerhetshensyn. Tror nok helt sikkert du skjonner hva jeg mener, i alle fall hvis det er i forbindelse med diplomatiet du har bodd i utlandet.
|