Tråd: Påskemeny
Vis enkelt innlegg
Gammel 25-03-21, 16:11   #32
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskemeny

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Siden jeg var for sent ute til å komme til Nenne, ønsker jeg meg oppskriften på den franske paien.

Fransk kjøttdeigpai

1t 30min, 45min

Slik gjør du

• Bland ingrediensene til paideigen sammen. Kjevle ut og legg deigen i en form, ca. 26 cm i diameter. Sett paibunnen kjølig i ca. 30 minutter.
• Vask purreløken godt og skjær i tynne skiver. Hakk hvitløk og stek sammen med purre i smør i en panne. Rens, hakk og tilsett paprika, salt, krydder og vin. La det koke i ca. 5 minutter.
• Prikk paideigen med en gaffel, og forstek den ved 225° midt i ovnen i ca. 10 minutter. Legg fyllet i paiskallet.
• Pisk sammen egg og melk. Riv osten og bland i. Hell eggeblandingen over fyllet. Stek paien i ca. 30 minutter.
• Rør sammen ingrediensene til sausen. Server paien nystekt med sausen og salat.

Dette trenger du

Eggeblanding

4 stk Egg

3 dl Melk (eller matfløte)
100 g Vellagret ost (revet)

Fyll

500 g Kjøttdeig

1 stk Purreløk

1 ss Smør

1.5 ts Salt

1 ts Svart pepper

2 ts Provencekrydder

1 dl Rødvin

1 stk Paprika (rød)

Paideig

3 dl Hvetemel

100 g Smør

2 ss Vann

Saus

3 dl Lettrømme

1 fedd Hvitløk

2 ts Dijonsennep

1 ts Paprikapulver

Denne serveres med salat ved siden av og da er sausen god som dressing. Hvitløksbaguetter er også godt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat