Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Det er ikke ulovlig å ha ekstreme holdninger. Hun giftet seg med en som var i Nusrafronten som er på USA sin terrorliste, noe jeg heller ikke tror er straffbart. Å straffe hvem du gifter deg med framstår for meg som ganske spesielt og muligens også brudd på menneskerettigheter hva angår rett til for eksempel familieliv?
Og er det virkelig USA som skal bestemme hva som er straffbart for norske borgere? Jeg syns USAs handlinger rundt for eksempel Guantánamo bay og Edward Snowden ikke tilsier at det er der vi skal hente vårt moralske kompass.
Er det å være husmor å tilrettelegge for terror? Er det å få barn å tilrettelegge for terror? I tilfelle syns jeg begrepet strekkes veldig langt. I tillegg, selvsagt, til at lovverket hun er dømt innenfor har blitt innført etter at hun dro og (slik jeg da har forstått det) etter at hun ytret ønske om å ikke være der mer.
Det er jo lover og regler mot å være passiv tilskuer til for eksempel vold, voldtekt etc. Man har hjelpeplikt eller hva det heter. Når mannen din banker barna straffes du og, om du passivt lot det skje. Man kan vel ikke dra med viten og vilje inn i terror, leke husmor og så reise hjem uten noen konsekvenser etterpå.