Vis enkelt innlegg
Gammel 22-06-21, 08:31   #12
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Etter mitt syn kan man ikke forvente full oppdekning når man selv tar initiativ til å stikke innom, og dersom det er noe dere har endel av, tenker jeg det er bra at du er litt bevisst på det, på forhånd. Slike besøk skal jo være hyggelige også for dere, det synes sikkert gjestene deres, også. De vet jo ikke om (alle) de andre som også kommer.

Noen har noe fast de varter opp med. Det er veldig greit for alle, fordi da vet alle hva man kan forvente. Jeg synes vafler høres ut som en fin ting. Lett å ha på lur, lett å lage og alle kan bidra. Kan man også lage på terrassen el.l., og hver kan bare presse sin egen vaffel, eller man kan ha en haug brødskiver og litt ost (evt skinke) og lage ostesmørbrød.

Det med forventninger er noe jeg generelt er glad i er avklart. Det er dumt å komme ferdig spist når noen har strevd, og det er dumt å tro at man får mat når man ikke gjør det. Jeg tenker det er fint å si noe om det når noen ringer. «Hyggelig, ja, vi er hjemme. Da lager vi vafler på terrassen når dere kommer».

Det er også lov å avklare at det ikke blir servering. «Vi har ikke noe ekstra, men dere er velkomne på kaffe. Vi kan også varme grillen om dere vil ta med noen pølser».

Så er det også sånn at når noen først har fått oppdekning, kan de fort legge det inn i ferieplanene. «Så drar vi innom Bente og Mads og får middag før vi drar videre». Hvis dere ikke tenkte akkurat det også på sikt, er det en fin og ærlig sak å si nettopp at «flott, da får dere vafler når dere kommer».

Bor man på en feriedestinasjon er man populær i ferier. For noen kan det være strevsomt i arbeid, og også en økonomisk belastning. Vet noen som kom med et hjertesukk om de som kom med to kurver jordbær og en rødvin, og slo seg til for en uke eller to. Hvert år. Jeg vet også familier som sikter seg inn på «gratis ferie».

Som gjest synes jeg det er en bra ting om vertskapet også er tydelige - det kan gjøres på en hyggelig og diskret måte - og jeg synes en god gjest bidrar både med innsats og med mat/ bidrag til mat. Man kan dele på å stå for måltider, handle inn, vaske rommene man har brukt før man drar. Dersom dere har mange gjester og/ eller de blir en stund, er det etter mitt syn viktig at ikke hele ansvaret ligger på vertskapet. Det skal være hyggelig for alle.

Ja, folk er forskjellige her, heldigvis bidrar de fleste av gjestene våre både med hjelp og innkjøp. Mens andre igjen sitter pal og venter på at bordet skal bli dekket... For meg er det summen av alt som sliter litt, at man bruker en god slump av feriepengene på å handle mat (flere av de aktuelle komme med 3 unger, vi har 3 selv, så da blir det middag, drikke og dessert for 10 da, mange ganger ila sommeren), at man jobber og styrer, og at det binder opp tid, man kan liksom ikke reise en svipptur på stranda uten å planlegge og pakke for alle, og også (introvert som jeg er) at det er noen der hele tida som man må snakke med og smile til. Mens de dyrebare feriedagene tikker av sted. Jaja.
Men vafler er oftest det det går i altså (dobbelt vaffeljern av høy kvalitet er en av mine beste investeringer!), men føler av og til på at jeg skulle disket opp med middag/grillmat..

Sist redigert av Galathea : 22-06-21 kl 08:56.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat