Tråd: Egoistisk
Vis enkelt innlegg
Gammel 15-08-07, 10:00   #8
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Egoistisk

Egoistisk er et negativt ladet ord, for meg. Jeg ønsker ikke å bli kalt det, selv om jeg sikker gjør noen valg som andre kan kalle egoistiske.

Jeg assosierer egoisme med Frp-tankegang, noe jeg holder meg laang unna. Egoisme blir da en form for selvhevdelse som ikke nødvendigvis går direkte utover andre, men som ihvertfall ikke gavner fellesskapet. Jeg vet at jeg innimellom må pleie meg selv, mine tanker og mine interesser for å fungere som mamma, kjæreste, venninne og kollega. Det er kanskje egoisme i øyeblikket når jeg sniker meg unna for å hvile og lese Harry Potter, men jeg kommer tilbake som en mer fornøyd og velfungerende del av fellesskapet.

Med egoisme tenker jeg også på spisse albuer og liten tanke for/respekt for andre mennesker rundt.

Det å stille retoriske spørsmål som "er jeg egoistisk når..." synes jeg vitner om litt dårlig samvittighet og kanskje dårlig selvbilde. Det er ikke alltid man trenger å påberope seg dårlig samvittighet for å stelle litt med seg selv, det blir litt martyr-aktig.

På en måte er jeg enig i Sitron, men så lenge det ikke går utover andre mennesker så tenker jeg at man ikke er egoister. Det bør da være naturlig for oss damer også å være midpunktet i eget liv.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat