Sv: Terrassevin, hva er din favoritt?
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Denne inneholder 31 g sukker pr liter. Jeg drikker svært sjelden vin med mer enn 3 g sukker pr liter.
Jeg synes dette gjør en betydelig forskjell i smaksbildet, men det er jo helt klart forskjell på hva folk liker. Det er bare greit å være obs på hva som utgjør forskjellen.
(Dette er IKKE skrevet for å være negativ til sukker. Jeg spiser gjerne sjokolade og smågodt. Det er bare at det gjør noe med vinen; som jeg ikke liker, men som mange andre synes er ålreit.)
Det er veldig forskjell på hva sukker gjør med en vin, da. Er sukkeret der for å skjule et kjipt druemateriale, eller er det en integrert del av stilen? Jeg er veldig svak for kvalitetsriesling av alle sødmegrader, og synes kabinett- og feinherb-varianter, som gjerne kan ha et sukkerinnhold litt i den gata, kan være helt nydelig. Og klassisk brut champagne er tilsatt noe sukker (såkalt dosage), og ligger gjerne rundt 10 g, og det er nå i hvert fall helt vidunderlig. Så jeg synes nå ikke man skal avfeie viner bare på sukkerprosenten. Det er viktig hvordan sødmen interagerer med de andre smakskomponentene i vinen også, særlig syre.
|