Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?
Jeg synes generelt folk undervurderer hvor mye jobb og ansvar som følger med en katt. En del katter er happy go lucky og trives best for seg selv, men katter er sosiale dyr. Jeg synes ikke det er greit å la katten være alene hjemme med tilsyn en gang i døgnet, den kan bli syk eller skade seg, og om det skjer rett etter at tilsynet har dratt, er det veldig lenge til den blir sett igjen. Ingen ville dratt fra en hund med tilgang til hage å gå på do i, så hvorfor katten? Men jeg innrømmer at jeg også tenkte annerledes før jeg opplevde at katten vår ble akutt, alvorlig syk (mens vi var hjemme). Tanken på at den skulle vært alene sånn et helt døgn er grusom.
At det er andre katter i nabolaget betyr også at dere risikerer slåssing om områder, selv om deres katt er kastrert.
Også bør dere ha en plan for hva dere gjør dersom det skulle vise seg at flere i familien er allergiske eller utvikler allergi. Selv med medisiner er det en risiko for at eldstes allergi blir verre av å stadig eksponeres. Å få gitt bort voksne katter er ikke alltid så lett.
|