Sv: Og så er det snart jul igjen
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
For meg er det helt uproblematisk at andre velger å ikke feire jul eller feirer på en annen måte enn oss. Men jeg synes det er trist om ungene skal lide pga. av foreldrenes valg om ikke å feire julen. I min ungdom jobbet jeg en kort periode som lærervikar, og før jul var jeg vitne til at barna tilhørende Jehovas Vitner ble hentet gråtende på skolen av foreldrene når vi hadde s.k. Juleverksted, fordi de ikke skulle være med på noe som hadde med jul å gjøre.
De var så lei seg, og jeg husker en jente sa at hun også hadde lyst til å lage julepynt og bake pepperkaker mens hun snufset og gråt.... og jeg hadde vondt langt inn i sjelen i dagesvis etter dette.
Jeg har selv vokst opp innen Jehovas Vitner. For meg var det aldri noe problem, for de jevnaldrende innenfor menighetene jeg kjente var det heller aldri noe problem.
Selvfølgelig er det noen det er verre for, men jeg nekter å gå med på at barna lider fordi foreldrene velger å ikke feire jul.
Prosentvis er det flere som IKKE feirer jul enn som feirer jul her i verden, og for meg blir det hyklersk og ikke så rent lite patetisk at det blir lagt frem som fakta på skoler at dette er en kristen høytid, og at Jesus ble født 24. desember. Mine barn skal få de REELLE faktaopplysningene, så får de heller velge selv hvordan de vil forholde seg til de.
|