Sv: Transkjønnede og idrett
Tenker at dette nok en gang veldig setter fokus på "hva er kjønn". Det er skillet mellom sex og gender. Skillet i klasser i idretten går nettopp på biologisk kjønn og ikke opplevd kjønn. Fordi det spiller en rolle. Så er det også sånn at definisjonene betyr noe. Dette betyr jo at det blir hensiktsmessig for unge idrettsjenter (og/ eller støtteapparatet deres) å testosteron-dope seg i oppveksten, eller østblokkvinne-dopingen som vi så for endel år tilbake blir nå helt greit og innpakket i PK.
Fordi idrett betyr veldig, veldig mye for veldig, veldig mange. Det betyr at kjønnsdoping får en ny legitimitet, og det betyr også et sterkt press på de jentene som ikke vil dope seg, fordi de nå på et hvilketsomhelst tidspunkt, ut av det blå, får en helt middels mann som motstander som vinner over dem. Etter å ha jobbet målbevisst mot andre utøvere som har utviklet seg med og konkurrert med deg gjennom mange år.
For mannlige idrettsutøvere blir det nå en utvei å skifte kjønn når de ikke når opp.
Folk tar rasjonelle valg ut fra sin kontekst. Hvis det som er viktig for deg er å lykkes i din idrett, og du er villig til å ofre veldig, veldig mye for det - vel, da kan du nå velge plan B. At folk og miljøer som i dag synes det er fint og greit med medikamenter, bloddoping og hvahardu ikke også synes det er greit å fylle i et papir, og vipps! så er du medaljekandidat - Du trenger ikke operere noe, eller noe som helst. Bare være et kjønn på papiret i fire år. Det er jo mye, mye enklere enn gammeldags doping.
Jeg synes ikke det er greit, og at hvis man skal veie disse interessene opp mot hverandre - for noen må betale prisen for andres "rett" - så mener jeg flertallet må gå foran, her. Har du vært mann størstedelen av livet og har pikk, så kan du ikke konkurrere mot kvinner i vektløfting. For meg er det en no-brainer.
|