Vis enkelt innlegg
Gammel 02-10-21, 10:14   #53
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Heheh, det var sammenstillingen med svart arbeid og sosial dumping som «pirket», ditt ønske om å hente din egen mat har jeg lite meninger om, men så er jeg også litt uvant med at det omtales som et prinsipp at man følger lovgivning ved ansettelse, skatter og avgifter, (som om det ikke er grunnlinjen uansett? Av alle de åpenbare grunnene?), så det er mulig vi snakket forbi hverandre.

Ellers har jeg tidligere i tråden stilt oppriktige spørsmål om kalkylene til restaurantene og i hvilken grad avgiftene på budtjenesten er en kostnad som følger en inntekt man ellers ikke ville hatt, eller om det er andre variabler, og er fortsatt interessert i å høre noen fasiter der.

Grunnen til at jeg tenker på det som et prinsipp er jo fordi jeg holder fast ved det også i situasjoner hvor det ikke er det mest praktiske for meg. Fordi jeg ikke kan hyre inn naboens vaskehjelp, selv om hun er kjempeflink, siden hun ikke fakturerer men tar betalt i kontanter. Eventuelt må bruke masse tid på å få henne til å etablere et firma, lære henne opp i fakturering og innbetaling av mva. (Dette er et eksempel jeg har fra en venninne, som tok seg tid til å få vaskehjelpen til å registrere firma, og begynne å betale skatt og mva, selv om det da ble dyrere for henne å leie henne inn.) Så, ja, det er et prinsipp for meg at jeg ikke prøver å sno meg unna reglene, bare fordi det er mer praktisk for meg.

For øvrig kan jeg ikke nok om restaurantbransjen og hvilke marginer de små, uavhengige restaurantene driver med, til å ha noen formening om hva som er riktig pris for å ha tilgang til en slik fellestjeneste. Jeg aner ikke om det er rimelig, eller en faktisk utnyttelse av svake aktører, så da velger jeg andre løsninger.

Så grunnen til at jeg putter svart arbeid og bruk av budtjenester i samme bås, handler om utnyttelse av svakere stilte mennesker. Joda, det er sikkert enkelte som arbeider svart som gjør det med åpne øyne, og vet hva de gjør. Men det finnes også en del som ender opp med å jobbe svart, fordi det er det markedet krever av dem. Og da har vi som forbrukere et ansvar både for å være villige til å betale det tjenesten koster, for at de som leverer den skal ha en anstendig lønn å leve av, og for å sette oss inn i grunnvilkårene for de som leverer tjenesten og avklare om de underliggende kostnadene er rimelig fordelt på alle aktørene, som i dette tilfellet er restauranter, bud og bestiller av tjenesten. Det er helt topp at Foodora har fått på plass tariffavtaler. Og så mangler jeg fortsatt svar på om restkostnadene er riktig fordelt.

Sist redigert av Gaia : 02-10-21 kl 10:39.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat