Sv: Vektkrav i hoppsporten
Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.
Jeg vet ikke om BMI, men jeg vet at f.eks i bryting spises det svært lite i dagene før kamp. Utøvere sitter godt påkledd pakket inn i plast i badstu for å komme seg ned i vekt. Det er en pine.
Ja, men den store forskjellen her er at bryterne selv velger å delta i en vektklasse lavere enn sin naturlige vekt. Intensjonen er jo at man skal møte motstandere på sin egen størrelse, men slik det praktiseres så er det om å gjøre å pine seg ned i vekt for å være av de største i sin vektklasse, heller enn å være minst i vektklassen over. Og alle gjør det samme, så alle er like dehydrerte og utsultede når de kommer i konkurranse (eller stappet med junkfood og sukker etter innveiing selvsagt - etter det jeg har bevitnet i forbindelse med judostevner ). Men det er ikke slik at for å være bryter på toppnivå så må du være veldig liten og tynn, slik det er i langrenn, hopp, friidrett, turn m.m. Men du må være i en vektklasse under det som er naturlig, så det blir på sett og vis det samme, selv om motivasjonen er å ha lavest mulig tall på vekta, ikke minst mulig fysisk kropp, snarere tvert om.