Vis enkelt innlegg
Gammel 29-10-21, 09:30   #65
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Omsøm- og repareringstråden

Fin tråd æ! ��

Jeg skal snart starte dagen med å legge opp tre par relativt nye olabukser. Jeg er ikke mer enn knapt 158 cm høy, så alt av bukser må legges opp. Det er jo ikke vanskelig, men fryktelig kjedelig, så jeg utsetter det i det lengste. Men nå MÅ jeg.

Deretter skal jeg nok sy videre på herrebunadsjakka jeg jobber med til en kunde. Jeg har god tid, men det er mye jobb, så greit å fordele arbeidet.

Kvelden skal brukes til kosesøm, dvs håndsøm i godstolen. Jeg utdanner meg til bunadstilvirker for tiden og for noen uker siden tegnet vi av og laget mønster til et snøreliv fra mitt område fra 1700-tallet. Dette klippet jeg i fantastisk rosa silkebrokade i går. Det er selvsagt helt håndsydd med spilesømmer i ryggen. Dette er kosejobb. Jeg syr snørelivet bare fordi det er lærerikt og morsomt og fordi jeg har lyst til å vise fram hvordan forløperen til de bunadene som brukes i området her var.

Omsøm var veldig vanlig i både riktig gamle dager og ikke riktig så gamle dager, altså nesten helt fram til vår tid. De endret i tråd med motepåvirkninger, de lappet og fikset. Jeg har liggende et liv fra en tradisjonell «livkjole» fra Gudbrandsdalen her. Det er tidfestet til sent 1700/tidlig 1800-tall. Der er det tydelig at de ikke har hatt store nok stoffstykker, så de har starter prosessen med å sy sammen biter av stoffet til et større stykke. Deretter er livet sydd i en fasong («skjøteliv»), men deretter er det klippet av og endret i takt med moteendringer og blitt gjort om. Livet har senere vært sydd fast til en stakk (skjørt) og det har også på et tidspunkt blitt sydd om til en større person ved å skjøte inn nye stoffbiter i sidene i et stoff som ligner, men ikke helt. Jeg tipper dette livet har vært brukt i kanskje bortimot 80-100 år. Det er i utgangspunktet helt håndsydd, men har på et senere tidspunkt blitt sydd på en stakk med maskinsøm. Maskinsøm kom i bruk i vårt område på slutten av 1800-tallet. Vi har mye å lære av å studere gamle tiders omsøm og gjenbruk, og spesielt sett i bunadsperspektiv. Bunad er kostbart, sydd av gode stoffer og med gode sømteknikker (iallfall de som er sydd i Norge), og det er så absolutt mulig å sy om og gjenbruke.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat