Sv: Ryddekonsulent?
Min erfaring med rot er at problemet vanligvis ikke er mangel på system. Problemet er at man har alt for mange ting. Alt for mange ting.
Jeg fikk en slags aha-opplevelse da Marie Kondo-boken om hvordan man skal få ryddige hjem, forsvant i rotet. Heldigvis rakk jeg å først få med meg hva som er grunntanken i Kondos filosofi.
Saken er at du må kvitte deg med ting. De aller fleste av oss har alt for mange ting. Alt for mange bøker man en eller annen gang enten skal lese for første gang, eller tenker man skal lese på nytt. Alt for mange klær man ikke bruker eller bruker alt for sjelden. Alt for mange ting man kanskje kan ha bruk for en eller annen gang. Alt for mange papirer som blir liggende i hauger eller permer. Før du kan begynne å organisere tingene du har, bør du finne ut hva du faktisk skal beholde.
Selvsagt kan vi alle ønske at for eksempel våre hårting ligger pent organisert i en skuff slik som Rydd hjemme viser fram:

Men det fordrer jo at du ikke har flere hårting (og ikke kommer til å skaffe deg flere hårting heller) enn at de får plass på akkurat dette lille området i denne skuffen. Selv har jeg en overraskende stor gjennomsiktig IKEA-boks med ymse hårstrikk og hårklemmer hvor jeg slett ikke finner det jeg trenger.
Det betyr at det du først må gjøre, er å fjerne ting. Mange ting. Sjokkerende mange ting. Dette tar tid, og kan nok ta motet fra mange av oss. Jeg vil anbefale deg å først se noen episoder av Opprydding med Marie Kondo på Netflix. Jeg har elsket å se på serien, og der får du noen grunnleggende tips. Jeg og min familie er milevis unna å ha fått det ryddig. Men jeg har plukket opp noen tips som jeg allerede har tatt med meg.
Vi bretter store deler av klærne våre i Kondo-stil nå, og legger dem i skuffer, trådkurver eller bokser som gjør at vi kan se hva vi har. Det har gjort at jeg i større grad klarer å kvitte meg med klær jeg ikke bruker. Det har også gjort det lettere å finne klær jeg trenger.
Jeg klarer ikke å ta alt på en gang. Jeg har ikke mulighet til å sette av en uke (eller mer!) til å rydde skikkelig, og mannen min mangler både ønske og tid til å gjøre det. Men vi kan ta litt og litt av gangen. Det er på mange vis banalt, men jeg mener det er korrekt som Kondo uttrykker det: Denne måten å rydde på er livsendrende. Jeg er flinkere til å vurdere om jeg trenger ting, før jeg kjøper det. Jeg er flinkere til å legge ting ut på finn (enten til salgs eller for å gi bort), og jeg har også blitt flinkere til å bruke finn for å lete etter akkurat det jeg ser at jeg trenger.
Du må selvsagt gjerne betale noen for å hjelpe deg med å komme i gang. Dørstokkmila finnes ikke bare innenfor trening. Men det man vanligvis har mest behov for, er å kvitte seg med ting. Kaste, gi bort og selge, og å hindre at man fyller det opp igjen.
oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
|