Jens Stoltenberg som sentralbanksjef, yey or ney?
Jeg fniser litt av deler av kommentatorkorpset, som ramler over seg selv av begeistreing av at SELVESTE JENS kanskje kommer hjem igjen. Ikke at jeg ikke forstår det, jeg syns også han er vilt flink.
Men det er vanskelig å se at han skal være bedre kvalifisert enn den fantastiske line-upen av andre knallflinke folk, som faktisk har jobbet med fagfeltet de siste tiårene. Både Ida Volden Bache, men også Martin Schanke (en av de som satte opp oljefondet i sin tid, og som er fantastisk dyktig). Tidligere sentralbanksjef på Island, Svein Harald Øygard, faller også i hu, men han sa kanskje farvel til denne karriereveien da han ble styreleder i Norwegian.
Og så syns jeg det er problematisk at den som skal styre pengepolitikken og pengefondet har så nære personlige bånd til statsministeren, selv om selvsagt alle de aktuelle kandidatene kjenner hverandre og alle som er å kjenne.
Med tanke på at vi står foran mulig hyperinflasjon, og hvor utrolig krevende det kommer til å bli å styre rentepolitikken for å unngå krakk, så er det ekstra viktig å tenke fag, tenker jeg.
Hva tenker dere?
(Og så er denne ganske komisk