Vis enkelt innlegg
Gammel 12-11-21, 11:39   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva spiser dere der du kommer fra og hva heter maten der du bor?

De siste dagene har vi skravlet i vei her inne om hva vi kaller like matretter i ulike deler av landet.

Et virkelig kjært barn er vel raspeball/komle/kompe etc. En annen er risgrøt/risengrynsgrøt/risengrøt.

Og så er det retter som feks brennsnut, plukkfisk, kakemenna, sodd, ulike former for duppe.

Jeg startet denne tråden så vi kan komme med eksempler på mat vi har møtt på som heter noe helt annet enn vi er vant til, litt sære, rare retter man har vært borte i, eller opplevelser av å ha blitt sett rart på når man har spist noe man selv mener er en selvsagt del av et hvert normalt kosthold.

I egnen der familien min kommer fra, serverer man rømmegrøt og fisk sammen - trukket ørret eller harr, nye poteter, agurksalat og rømmegrøt. Grøten brukes som en slags tykk saus på tallerkenen, helt uten sukker og kanel. Det er faktisk veldig godt. Samme sted spiser mann også rømmsoll og spekemat - som er ferskost blandet i en rømme/kefirblanding, som spises med skje sammen med spekemat og flatbrød.

Jeg kaller forøvrig kanelboller for kanelboller og risgrøt for risgrøt. Da jeg var liten, kalte jeg det risengrynsgrøt.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat