Vis enkelt innlegg
Gammel 16-11-21, 13:20   #18
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?

Skjorta blir vasket og strøket på renseriet, stort sett etter hver gangs bruk, den er som regel i bruk ganske få timer av gangen, så kunne sikkert vært vasket mindre, for den del. Jeg betaler 250 kr per skjorte for vask og stryking. Synes det er vel verdt, det er mye små stikksømmer og sånn på den, og jeg tenker vel også det blir mindre slitasje på den dyre skjorta med profesjonell damping osv, enn om jeg skal stå og gnu på den. Men primært, selvfølgelig, fordi det er en ting mindre å tenke på for meg, og jeg har råd til å prioritere det. Alle har ikke de pengene.

Selve bunaden tror jeg ikke jeg har renset, noen gang. Den brukes aldri til annet enn "pene" anledninger med få folk og lite alkohol, det kunne sikkert gjort at den kunne bli mer utsatt for flekker med mer fart og spenning. Den oppbevares i en sånn oppbevaringspose fra Husfliden til bunader. Skoene blir også passet godt på, og lagt fint i esken sin mellom slagene.

Kunne sikkert levert den. Ullkåper pleier jeg å levere nesten hvert år, leverer en haug vintertøy om våren, så det er rent når det henges bort. Rent tøy er jo også mindre utsatt for møll og andre skadedyr, så hvis jeg skulle hengt bort en bunad for lang tid, ville jeg sørget for at den var renset først. (Vi fikk mus i kjelleren en gang, det ble oppdaget fordi et kjøkkenhåndkle med blåbærsyltetøy på ble liggende ved vaskemaskinen, og det var musedigg. Så er litt oppmerksom også at også tekstilflekker har tiltrekningskraft.)

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat