Vis enkelt innlegg
Gammel 25-11-21, 09:05   #30
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Jeg tror nok at dine kollegaer har et poeng Tjorven. BTs meningsmåling viser at blant de bergenserne som faktisk ønsker bybane så er det flertall for at den skal gå over Bryggen.

Det er mange følelser som spiller inn her. De som er i mot bybane over Bryggen mener at master kommer til å ødelegge utsikten mot den og at den blir for preget av den moderne tid når det går en bybane foran. Og mange av dem ønsker at den også skal bli bilfri. Jeg skylder på Peter Frølich fra Høyre som fikk laget fine illustrasjoner av plassen foran Bryggen med gateservering helt ut til kaikanten. Problemet er at Bergen ikke har spesielt mange dager der man har lyst til å sitte på uteservering, at også bergensere arbeider de fleste dager i uken og at sentrum er alt for trangt til at man kan legge både biler og bybane andre steder.

Byutviklingsbyråden har argumentert godt (mener jeg) for at en bybane nettopp kan revitalisere Bryggen ved at den blir mer tilgjengelig og mer synlig. For alle disse bryggefantastene er jo ikke så veldig ofte på Bryggen. Den er masse besøkt av turister og så går vi gjerne en tur eller to i førjulstiden, fordi de er gode på julepynt og stemning. Men resten av året ligger den ganske øde.

For meg har alle argumenter for tunnel forsvunnet med utredningen som viser hvor mye av andre deler av Bergen som må rives for å få det til. De vil i så fall rive halve Bergen katedralskole og flere hus fra 1700 tallet. De fine små hvite bergenshusene er like mye en del av Bergen som Bryggen er. Og her er det ikke snakk om å la det gå en bane foran dem, men å faktisk rive dem. Det river mye mer i min bergenssjel.

Hele poenget med bybanen er at den skal gå i dagen så mye som mulig. Den skal være åpen og tilgjengelig. En bybane som går i tunnel blir mye vanskeligere å bruke for mange grupper barn, eldre og personer med funksjonsnedsettelse og det synes jeg også skal være et poeng.

En bybane over Bryggen blir ikke den raskeste veien ut til Åsane terminal. Det er helt riktig. Men, den blir den mest stabile veien mellom sentrum og alle stoppene på veien til Åsane terminal og der bor det også masse mennesker.

Alt i alt. Jeg ønsker en bybane for Bergen og jeg ønsker ikke at vi ødelegger byen og byens økonomi for å få den. Så jeg mener at bybanen skal gå over Bryggen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat