Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?
Jeg synes oppfordringen er helt grei. Dersom man ikke er i en situasjon der man kan holde ungene hjemme, så sender man dem i barnehagen. Jeg tror alle skjønner at aleneforsørgere med to-tre små barn ikke får jobbet samtidig som ungene er hjemme. Jeg tror også at alle forstår at ikke alle jobber kan kombineres med unger rundt beina. Men det er jo en hel haug med mennesker som ikke er i den situasjonen, og de kan jo strekke seg litt, tenker jeg.
Jeg avspaserer i dag og i morgen. Jeg har en fleksitidskonto som gjør at jeg kan ha fri hele jula og vel så det. Nå har ikke jeg barnehageunger lenger, men om jeg hadde det, så tenker jeg at jeg burde ha holdt ungene mine hjemme i stedet for å sende dem i barnehagen. Selv om min plan for dagen er å kjøpe julegaver og bare komme ned i saktere puls. Hadde jeg hatt barnebarn, så kunne jeg sikkert ha passet dem i dag og bakt julekaker og akt. Jeg sier ikke at alle kan verken avspasere eller passe barnebarn, men det er jo faktisk en del som kan det. Og hvis de som kan det, gjør det, så tar det av en del press i barnehagen.
I år sender jeg det onde øyet til foreldre som har meldt ungene sine på barnehage i romjula, men som likevel velger å beholde dem hjemme når alt kommer til alt. Det er skikkelig dårlig gjort.
Jeg tror det er helt greit å ikke gå i skyttergravene mot hverandre. Det er beintøft å jobbe i barnehagene nå, det tror jeg vi alle forstår hvis vi prøver.
|