Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?
Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.
Vi er alle dritslitne av denne pandemien, og det er kanskje derfor rausheten sitter litt langt inne. Det er vanskelig for alle å være rause når man er inn til margen sliten. Men kanskje er det derfor ekstra viktig at man tenker igjennom hva konsekvensene av "oppfordrer folk til å holde barna hjemme" egentlig er. For det er i prinsippet å be om at de som sitter på hjemmekontor ikke får gjort jobben sin på dagtid, og må ta det igjen på kveld og natt.
Det forventes fra arbeidsgiver at man er "på" når man er på jobb, både på fysisk kontor og på hjemmekontor. Det er ikke mulig med barnehagebarn rundt beina. Jeg har heldigvis ungdom nå, så for meg har det gått fint, men da skolene stengte ned i mars 2020 var det 9.klassingen hos meg som måtte hjelpe broren i 6.klasse dersom han trengte hjelp. Jeg hadde rett og slett ikke tid til det.
Forstår godt at det er fortvilende med foreldre som sier barna skal i bhg i romjulen og så dukker de ikke opp, men slik har det vært også før pandemien. Da tenker jeg at bhg må ha en slags plan for hvordan de håndterer slike ting slik at det ikke skjer hver jul.
Kommunale bhg her i byen (i alle fall noen) åpner ekstra tidlig slik at folk som jobber på sykehuset skal rekke å levere barna før de starter på jobb. Men det er nok ikke slik så mange steder.