Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?
Opprinnelig lagt inn av Magica, her.
Jeg kjenner jeg som forelder reagerer på dette foreldresynet. Man holder barnehagen åpen for å holde foreldrene happy? Man holder vel barnehagen åpen for at foreldre kan gå på jobb? Og mange, om ikke de aller fleste jobber KAN ikke gjennomføres med et barnehagebarn på slep. Være seg om du jobber på Kiwi, kjører buss, er lærer eller jobber på kafe? Skal foreldrene droppe å jobbe da? Jeg forstår naturligvis at hvis det enkelt kan fremskaffes en annen barnevakt så kan man i spesielle tilfeller benytte seg av det, men det er vel ikke tilfelle for de fleste? Og barna er vel ikke «sårbare», de er faktisk sårbare uten anførselstegn.
Jeg er enig med deg. Nei, barnehagen er ikke åpen for å gjøre foreldre happy, men for at man skal få gjort jobben sin. Og jeg antar at også barnehageansatte benytter andre tilbud i samfunnet som drives av foreldrene til barna.
Jeg vet det er knalltøft på dagtid i barnehage nå. Og i skolen. Men det er faktisk også knalltøft å ta igjen jobb på nattestid. Og det tror jeg faktisk mange i barnehage slipper. Som ansatt på skole drifter jeg et tilbud blant annet til barn av barnehageansatte. Og det er ikke dagen som har vært tøffest på skolen i pandemien. Det er alt annet, som ikke forsvinner og som alltid må gjøres på kveld og som med stengte tilbud for egne små barn gjør at kveld blir til natt. Og kveld har blitt til mange netter for alle jeg kjenner på hjemmekontor med små barn hjemme.
Når det er sagt, synes jeg det er uheldig at man har meldt på barm uten reelt behov i romjula slik at det kunne vært gitt mer fri. Det er alltid uheldig og ekstra i år.
|