Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?
Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.
Og det at sårbare barn ikke prioriteres tilstrekkelig utenom pandemi er ikke noe godt argument for at de ikke bør prioriteres nå heller. Det er godt dokumentert at de har vært svært skadelidende under pandemien så langt, og jeg er glad for at det i hvert fall er på den politiske agendaen å skjerme dem mest mulig nå.
Poenget her opprinnelig er vel at disse barna bare blir "brukt" til å legitimerer avgjørelser. Og argumentet for at de blir "brukt" og det ikke eksisterer et genuint ønske, er at de ikke opprioriteres til vanlig?
Jeg synes selvsagt det er flott hvis sårbare barn har prioritert under pandemien, men jeg tillater meg å tvile på agendaen. Jeg vil tro at det er den generelle samfunnsnytten som prioriteres opp (og ikke enkeltgrupper uansett hvor sårbare de er). Tror vi (altså, ikke jeg og du, men Norge som nasjon) må leve med at det kommer til å bli mye som vil være uavklart i ettertid også (jeg har blant annet tittet på hva arkivverket mener om dokumentasjon av beslutninger i ettertid).
Det som er vanskelig med slike argumenter er at det er bra for sårbare barn (og nesten alle andre barn!) at barnehage og skole er åpent, og intensjonene kan ikke ettergåes, MEN man kan se om handlingene før og etter, samsvarer. Før har de ikke samsvart.
Sist redigert av him : 30-12-21 kl 14:58.
Årsak: de -> det + et komma
|