Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?
Småbarnsforeldre må nok, i likhet med alle andre, gjøre noen personlige offer for at samfunnet skal komme seg gjennom denne pandemien. Noen ofrer veldig mye, noen ofrer ikke egentlig så veldig mye. Litt som dugnader flest.
En litt mer gjennomtenkt kommunikasjon kunne muligens løst littegrann. Jeg har selvfølgelig ikke lest meldinger fra alle barnehager og AKS-er i hele landet, og er helt sikker på at alle gjør så godt de kan innenfor de rammene de har tilgjengelig og så videre, men av de jeg har lest da, så er det en påtagelig forskjell på dette:
"Vi ber alle sammen om å tenke ekstra etter om de virkelig har behov for plass i barnehage/AKS i romjulen, og blir takknemlige for alle de av dere som kan holde barna hjemme i stedet for"
og:
"Vi har en spesiell utfordring i år med begrenset bemanning og mye sykefravær. Barnehage/AKS holdes åpen som vanlig - og alle som trenger plass skal få plass. Allikevel vet vi at det er ca 50 % av påmeldte barn som allikevel ikke trenger plass, og om dette gjelder din familie i år vil vi gjerne få beskjed om det så snart som mulig, så flere ansatte kan få tatt ut ferie!"
Det er helt nytt for meg, etter å ha hatt barn i atten år, at det er så mange av påmeldte barn som ikke møter i barnehage/på AKS. Jeg har sjelden hatt mulighet til å kunne spå dette så lang tid i forkant som jeg har blitt bedt om å gi beskjed, og har hvert eneste år fått høre "bare meld på for sikkerhets skyld du!", og har da gått ut i fra at det er det som er ønsket.
|