Sv: Mattekrav til lærerstudenter
Opprinnelig lagt inn av Erica, her.
Nenne - bare for å følge deg på tankegangen- tenker du at i KRLE, samfunnsfag, kroppsøving og andre fag har man behov for mattekunnskapene på videregående nivå? kan ikke du forklare litt mer hvordan du tenker det? Jeg følger deg på at noe grunnleggende tallkunnskap er greit å ha, men ser ikke helt at man må ha matematikk på vg2 nivå, men det kan hende jeg ikke helt skjønner hva du mener.
Jeg skal ikke snakke for de andre fagene du nevner, men jeg underviser i samfunnskunnskap på vgs, og det er helt udiskutabelt at jeg trenger mattekunnskaper fra vgs. Jeg skal lære elevene mine å lese og forstå statistikk om samfunnsforhold, og det er kjempeviktig. Se bare hvordan både media og politikere trikser med tall for å få statistikken til å se ut slik de vil, det er enormt viktig for demokratiet vårt at elevene på vgs. lærer å forstå hvordan de skal forstå og tolke dette. Og hvordan de selv bør presentere statistikken på en rederlig måte.
Jeg underviser også i norsk på yrkesfag, og også der er det viktig at jeg har mattekunnskaper. Ett av kompetansemålene jeg underviser etter (læreplan for norsk som andrespråk) sier at elevene skal kunne: "orientere seg i faglitteratur fra eget yrkesfaglig område for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon". I alle studieprogram jeg kjenner til, innebærer dette matte i større eller mindre grad.
|