Sv: Reverseringen av domstolsreformen, noen meninger?
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Jeg vil anta at mye av det samme kan være tilfellet i rettsvesenet, at det ikke er nok dommere og advokater med samisk bakgrunn til å ha denne kompetansen ved mange domstoler. Å samle dette ett sted, og heller betale for transport av folk til dette ene stedet, vil nok sikre at det er et godt fagmiljø som fungerer der og at dette bedre ivaretar rettsikkerheten enn å prøve å fordele kompetansen ut over flere steder.
Tja, jeg er ikke så sikker på det, altså. Dommerstillinger er ganske ettertraktede og godt betalte, jurister er ganske gode på faglige nettverk på tvers av arbeidssteder, og dommere er i utgangspunktet ganske så selvstendige personer.
Et godt fagmiljø kan også ivaretas gjennom et godt nettverkssamarbeid. Jeg tenker det viktigste er at alle domstolene som betjener det samiske forvaltningsområdet har dommere som snakker samisk. Jeg tenker det viktigste er hva fagmiljøet tenker om det. Ønsker de seg en domstol som er spesialisert på samiske saker, eller ønsker de å spre det over alle domstolene som betjener det samiske forvaltningsområdet. Utfordringen er jo at med bare en spesialisert domstol vil samiskspråklige som ikke ligger under vernetinget til denne domstolen ikke nødvendigvis få ivaretatt sine rettigheter i tilstrekkelig grad. Er du f.eks. samiskspråklig i Røros, har du i utgangspunktet rett til å bli betjent på samisk. Og da hadde det vært fint med minst en samiskspråklig dommer ved Sør-Trøndelag tingrett og i Frostating lagmannsrett.
|