Sv: Mat og helse for muslimer?
Opprinnelig lagt inn av My, her.
Åh ... flashback til min egen M&H-lærer (og Lhi-My sin, antar jeg). Brukte mye energi på å få elevene til å sitte ordentlig på stolen, rett i ryggen og albuene ned fra bordet. Trodde egentlig det var noe som døde ut med hennes generasjon, men tydeligvis ikke.
Grøss.
Det er ikke så lenge siden jeg traff en klassekamerat av meg på toget mellom Oslo og Lillehammer. Samtalen kom raskt inn på diverse ungdomsskolelærere og da spesielt mat&helselæreren, eller heimkunnskap som det het den gang. Han spurte om jeg husket at hun tvang ham til å sitte igjen gjennom et helt friminutt og langt inn i neste time fordi han ikke ville spise tre stk ihjelkokte gulrot-biter som var igjen etter at vi hadde laget og spist ihjelkokt torsk. Han hadde greid å få i seg fisken med stor anstrengelse, men de soggy gulrøttene gikk ikke. Jeg husker mange slike episoder der elever måtte sitte igjen til de hadde spist opp. En annen gutt spydde i trappa på vei ned fra kjøkkenet etter å ha tvunget i seg ett eller annet. Jeg husker også lærerens smisking med de elevene som var fra stor gård og kommentarene vi som ikke var fra gård i hele tatt fikk. «Ja, det er jo ikke rart at du ikke kan vaske opp ordentlig, du har nok ikke lært bedre». Osv osv.
Hun var forøvrig ikke alene om å være et troll av en lærer. Jeg kunne sagt mye om hun vi hadde i tekstilforming (hun mente jeg måtte sy klær til noen annen enn meg fordi jeg var tjukk, hun var bekymret for stofforbruket) og ikke minst musikklæreren som av prinsipp aldri ga bedre karakter enn G til de som kom fra min kant av bygda. Årsaken var visstnok en eller annen gammel feide med noen folkemusikere fra min bygd (min slekt til og med).
Jeg tror aldri mine tre barn har hatt så uproffe lærere som vi hadde noen av, selv om de åpenbart finnes fortsatt. De måper av historiene jeg og mine eldre søsken kan fortelle, iallfall.
|