Sv: Mat og helse for muslimer?
Nei man kan ikke slutte å undervise i verken fisk eller svin fordi noen er kresne eller muslimer eller vegetarianere. Men man kan legge til rette for at de som ikke kan spise svin får et alternativ, og slutte å gjøre en stor sak av at noen ikke spiser av andre grunner også. Tenker jeg.
Men i en verden av religioner, matallergier, intoleranse og andre grunner til å ikke spise forskjellige ting, må det jammen være en prøvelse å få til mat som alle kan/vil spise.
Jeg har en sønn som har vært ekstremt kresen og knapt ville spise noe som helst annet enn makrell i tomat, sorte oliven og pizza. Nesten ikke satt på spissen en gang. Til sin altetende mors store fortvilelse. Heldigvis og takk og pris har han helt på egenhånd innsett at dette er et sosialt handikapp, og sakte men sikkert utvidet repertoaret betraktelig. Han har aldri fått noen tilrettelegging i mat og helse, men på hjemmebane har det jo vært litt, så ungen ikke skulle sulte i hel.
Selv med en kresen unge selv har jeg ingen gode ideer til hva man gjør med sånne. Men jeg vet at å presse dem til å spise, latterliggjøre osv ikke nytter. Mitt eksemplar brakk seg om han fikk ting i minnene han mente han ikke likte. For ham var det helt reelt og noe han måtte finne ut av selv.