Sv: Hvilket ansvar føler du - i samfunnsdebatt på internett og her på FP?
Det kommer litt an på.
Men jeg har alltid i bakhodet at barna mine leser det jeg skriver. Og at jeg derfor skal oppføre meg (nogenlunde) pent. Jeg vet at jeg kan være ganske krass og tildels ufin om situasjonen krever det. Men jeg lyver ikke, jeg trakasserer ikke, jeg bruker ikke stygge ord om andre.
Så får nedlatenhet, hersketeknikk og av og til en snev av slem stå sin prøve. Det er så mange idioter der ute. Dog har jeg tilsvarende «tykk hud» tilbake og blir sjelden stressa eller lei meg av ting som skrives på nett.
Nå sist ble jeg omtalt som navlebeskuende egoist. Det går greit og ga egentlig en god videre dialog. Jeg skriver ofte vel så mye for de som leser, som for den jeg svarer.
Unntaket er når jeg leker Sikken blås med veganere. Da gjør jeg det bare for egen moro og følger litt andre spilleregler. Men fortsatt skal jeg være sannferdig og etterrettelig.
Dog rører jeg ikke vaksinedebatten eller rovdyrkonflikten. Der er folk virkelig helt ute av vater på begge sider og det er helt umulig å være i nærheten av konstruktiv.