Sv: Tajiks unnamanøver
De har jo allerede gravd fram ting av nyere dato mht pendlerbolig og boliger hun har eid, vært folkeregistrert i og aldri bodd i, samtidig som hun har eid bolig andre steder hun har bodd i. I Aftenposten i dag.
Og jeg begriper bare ikke at dette skal være så himla vanskelig for stortingsrepresentanter. De klarer jo å få til et lovverk som skal gjelde for vanlige dødelige pendlere, og det forventes at alle andre klarer å sette seg inn i det og forholde seg til det.
Jeg liker egentlig Tajik. Men hun takler dette så ekstremt dårlig når hun bagatellisere og snakker det bort sånn at det kommer fram som «ok så burde jeg ha skattet, men det var bare snakk om noen hundrelapper i måneden i noen år». Damen er jurist! Hun var tildelt en rolle der hun har øverste ansvar for at alle andre gjør riktig det hun selv ikke gjorde riktig!
Politikere skal være forbilder. Og det er sykt umusikalsk når man skal ha ansvar for et fagområde det man har zero slakk for misforståelser og manglede evner til å forstå et komplisert system, men man likevel forventes å sette seg inn i ting nok til at NAV kan klandre en for å ikke oppdage feil NAV selv gjør når de betaler ut ytelser. For sånn funker jo NAV - man er personlig ansvarlig for at det nav gir oss, er noe man skal ha.
Og så skal politikere få si «jammen jeg forstod ikke, jeg tolket det som, ingen fortalte meg», osv.
Ellers enig i at ting tyder på at sette har vært en generell ukultur på Stortinget, men det betyr jo ikke at man skal la være å stille enkeltpersoner til ansvar. Det er snakk om en yrkesgruppe som tjener godt i utganspunktet, som har ordninger som vanlige mennesker kan drømme om, og så utnyttes det og trikses i tillegg.