Vis enkelt innlegg
Gammel 07-03-22, 23:17   #14
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøpe hus på tvangssalg?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Jeg skjønner på en måte hva folk tenker når de sier det er emosjonelt vanskelig å kjøpe et hus på tvangssalg. Samtidig blir jo huset solgt uansett om man byr eller ikke. Jeg kan skjønne det om den andre som byr, gjør det for å kjøpe huset tilbake til familien som bor der, om det skulle skje. Men om andre interessenter er helt tilfeldige folk, så gjør man bare eier en tjeneste om salgssummen blir høyere. Det verste er vel at huset får en så lav pris at tidligere eier blir sittende med restgjeld etter salget?

Litt av problemet er vel at når det går til tvangssalg så er det snakk om mennesker som ikke har villet innse at det gikk den veien og som har stukket hodet i sanden. For man får jo ganske mange advarsler i forkant og har mulighet til å selv selge huset med heftelser. Jeg tror at reaksjoner i ettertid ikke alltid handler om rasjonelle tanker fra de det gjelder.

Men det er jo helt klart sånn at det er i selgers interesse at salgssummen blir høy nok til at den dekker gjelden og gjerne litt mer. Men det er også viktig å vite at det er endel folk som har gjeld langt over pipa og de vil ofte sitte igjen med mye gjeld også etter salget. Vi hadde en sånn sak i familien der den det gjaldt hadde mange millioner i gjeld og verdien av huset ikke ville dekke det. Og det ble mye bråk og såre følelser når familiemedlemmer som først hadde lovet å hjelpe trakk seg når de innså at evt. bidrag ikke kom til å redde huset fordi det aldri kom til å bli nok. Utifra hva denne personen gjorde tviler jeg ikke på at det finnes personer som kan la dette gå utover kjøper. Uten at jeg vet om det er veldig vanlig.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat