Vis enkelt innlegg
Gammel 17-03-22, 08:22   #1
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Krigen i Ukraina - er du bekymret over ringvirkningene?

En ting er at man er urolig for hva Putin kan finne på å gjøre.
Jeg ser feks ingen god ende på denne krigen, og i bakhodet frykter jeg en videre invasjon av Polen og baltiske land, eller kanskje til og med frykt for at en desperat Putin vil ta i bruk atomvåpen.
Denne frykten er på mange måter vanskelig å forholde seg til, og egentlig vanskelig å tenke konkret på, så jeg velger å skyve den til side og forholde meg til her og nå.

MEN. Krigen har jo andre konsekvenser enn bare krig.
Vi ser jo at strømprisene, diesel og bensinprisene har steget til nye høyder. Det varsles prisøkning på matvarer, byggevarer, møbler, tja egentlig alt som krever transport.
Samtidig mener Norges bank at Norge AS går for bra, det er lav arbeidsledighet og vi tjener bra, så styringsrenta skal opp flere hakk nå fremover.

Dette kjenner jeg at jeg har en mye mer reell frykt for. De økonomiske konsekvensene. Vi er midt i en prosess hvor vi skal bygge oss hytte, og gjeldsgraden vår øker med 60%.
Har vi gjort noe utrolig dumt nå lurer jeg på.
Vil vi fremover få problemer med å betjene lån, når ALT annet også stiger. Isolert sett har vi ikke noe problem med at renta går opp noen hakk, men når vi ser at de andre store kostnadene også stiger, da føles alt så veldig usikkert og skummelt.

Bekymrer dere, dere?
Jeg leser nå at Britene er på vei tilbake til 70-tallet med tanke på kjøpekraft og livskvalitet. Er vi også på vei "tilbake" dit?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat