Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Ved første øyekast tenkte jeg ikke at mannen var ruset i det hele tatt. Den første artikkelen jeg leste handlet om munnhuggeri og slossing i Sofienbergparken og om at ambulansepersonellet dro fra en skadet person etter å ha skjelt han ut for å tisse på skoen til en av dem. Dette gjorde de foran øyenene på en haug med vitner, deriblant to sykepleiere som hadde tatt seg av mannen mens de ventet på ambulansen. Sykepleierne var tidlig ute under fullt navn og kritiserte både ambulansepersonellets oppførsel og deres avgjørelse om å la mannen ligge igjen.
Min første tanke var "Hvorfor dro de fra han? Hvorfor skjelte de han ut i påsyn av alle de vitnene? Trodde de at de skulle komme unna med det uten konsekvenser?"
Dette med mistanke om rus har jeg kun fra utdragene av ambulansepersonellets forklaringer i mediene.
Dere som har inside og derfor mener ambulansesjåførene handlet på en forståelig måte rent yrkesmessig; det er store diskusjoner innad i ambulansemiljøet her også. Det er ikke bare vi som sitter på utsiden som reagerer med påstander om rasisme og tjenesteforsømmelse. Flere av de høye herrer i miljøet har gått ut og avkreftet ambulansepersonellets påstand om at 15-20 sekunders undersøkelse er tilstrekkelig for eksempel. En rekke andre forhold ved ambulansetjenesten i Oslo har også blitt påpekt. Jeg skjønner at det er kjipt for dem som er personlig involvert, men dere får jammen også beholde gangsynet og forstå at folk reagerer på denne saken.
|