Vis enkelt innlegg
Gammel 13-04-22, 21:37   #25
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Mine tre døtre fikk bunader til konfirmasjon. Jeg syr bunader, så det var forsåvidt naturlig at de skulle ha bunad, men jeg tror tett på 100% av jentene her i området har bunad når de blir konfirmert. Noen har kanskje lånt/leid sin, det har jeg jo ikke oversikt over, men jeg tror nok de fleste får nysydd bunad og noen omsydd arvebunad til konfirmasjonen. Blant gutta er det stort sett bare noen få i bunad og det er nok mest fordi det er vanskelig å sy herrebunader med mye voksemuligheter.

Jeg har forøvrig blandede følelser for bunadsfokuset i forbindelse med konfirmasjon. Selvsagt er jeg glad for at bunadstradisjonen står så sterkt og jeg er jo også glad for oppdragene jeg får, det er alltid stas å sy til konfirmanter, men det er jo et stort MEN her! Bunader er kostbart og det er ikke alle familier som egentlig har råd til bunad til tusenvis av kroner. Jeg tror vi hadde slitt med å finansiere tre bunader på tre år hvis jeg ikke hadde laget alt selv. Det er et enormt press der ute. På et sted som vårt der det er årevis mellom hver gang man ser ei jente på konfirmasjonsbildene (fellesbildene fra seremonien) uten bunad, så skal det jammen meg styrke til for å være den som stiller uten. Jeg prøver å markedsføre de rimeligere, men likevel veldig veldig fine bunadene (og langt mer historisk korrekte også) framfor de dyrere og jeg prøver også å markedsføre omsøm, arvebunader osv, men jeg vet ikke om jeg egentlig når fram. Jeg har en plan om å skaffe meg noen bunader jeg kan tilpasse og låne/leie ut, men jeg vet jo ikke om det blir brukt heller.

Kan man sy om? Mamma fabler om at hun ikke vil ha bunaden sin lenger. Kan man sy om den bunaden i, tja, størrelse 42, til en størrelse 36? (Damask-kjol)

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat