Vis enkelt innlegg
Gammel 18-04-22, 14:11   #3
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Eat a largely plant-based diet, with healthy portions and no waste
Der ligger vi ganske bra an. Spiser to vegetarmåltider per uke, to ganger fisk og når vi har kjøtt, er det ikke store porsjoner av selve kjøttet. Kan redusere mer uten å føle at vi "ofrer noe". Veldig flink til mengdeberegning og har lite matsvinn.

Buy no more than three new items of clothing per year
Dårlig. Har redusert kjøp av nye klær mye og kjøper gjerne brukt, men tror nok at antall nye ting er en god del høyere enn tre per år.

Keep electrical products for at least seven years
Går bra for alle større ting, de har vi til de går i stykker, noe som skjer lenge etter 7 år. Kjøper kvalitet når vi først kjøper. Mac-en min tok kvelden etter 8 år, kjøpte brukt som erstatning. Mobilene er vi ikke så gode på, de varer heller ikke så lenge. Vil tro 4-5 år er normalen.

Take no more than one short haul flight every three years and one long haul flight every eight years
Her er vi MILELANGT unna målet selv om antall turer har vært redusert under pandemien. Med familie i utlandet og reising som den store hobbyen, ville jeg hatt store problemer med å opprettholde livskvaliteten hvis jeg ikke lenger kunne fly. Da måtte jeg nok flyttet langt sør i Europa, faktisk.

Get rid of personal motor vehicles if you can – and if not keep hold of your existing vehicle for longer
Her er vi flinke. Har ikke egen bil, leier bybil (elektrisk) hvis vi må. Ellers går vi og tar offentlig transport.

Make at least one life shift to nudge the system, like moving to a green energy, insulating your home or changing pension supplier
Ikke gjort one her (enda).

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat