Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?
Vi har planer om en runde med "isolering" i form av å bytte gamle vinduer. Et par er punktert. Det vil trolig reduserer varmetapet i hovedetasjen vesentlig. Og bedre inneklima på er par barnerom. Koste mer enn det smaker kanskje. Men teller vel som grønn nugde, kanskje.
Vi har mye å gå på i det at vi spiser kjøtt, og noe matsvinn. Elektronikk beholder vi jevnt over lenge, men jeg vet ikke om denne telefonen holder i 2 år til, den har passert 5 år i alle fall.
Til ungene er det vanskelig å holde seg under tre enheter med klær. De arver mye, men sko må se nesten få nye og de vokser ut av dem (og sliter dem). Noe nye klær trengs også selv om veldig mye arves. Jeg personlig, trenger i alle fall noen nye bh'er, og en ny bukse denne våren.
Jo, vi har nok mye å gå på, vi har to biler og de går på diesel, men vi er litt på "bruke opp" sporet da, den ene kjøpte vi i 2008, den er en 2007 modell og den andre kjøpte vi i 2014, den er en 2013 modell. Ingen av dem står umiddelbart for utbytting, selv om elbil stadig vurderes
Langt flyr jeg ca aldri, og kort skjer stort sett en gang i året pga jobb, men med flybytte regnes der fort som 4 turer det da, to til og to hjem. Den utgikk pgs pandemi, men vi var på tur igjen i høst og regner med det blir til høsten igjen.
Følger dog kjøtt og bilkjøring er der vi bør gjøre mest. Men i det minste er telt camping med bil hakket bedre for miljøet enn "fly til Syden" da innbiller jeg meg.