Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?
Jeg klarer greit de fleste av tingene på lista, og særlig det å velge mat som er bærekraftig, miljøvennlig, etisk og som ivaretar dyrevelferden er nærmest blitt automatisk etter flere tiår med trening. Det innebærer en del begrensninger, og utfordrer til tider oppfinnsomheten, men vil ikke si det er noe stort offer. Det går med et par kyllingfileter i måneden, annet kjøtt spiser jeg bare når jeg får det servert. Ikke alltid lett å finne mat som oppfyller alle krav, men norske rotgrønnsaker er aldri feil. Det er blitt mange ovnsstekte av disse gjennom årene! Jeg er ikke helt steil på dette, og plukket bl.a. med meg en avocado under påskehandelen. 
Av og til krasjer kravene, skal jeg kjøpe kortreiste reko-egg eller bidra til redusert matsvinn ved å kjøpe butikkegg som er utgått på dato? Til halv pris. Blir nok det siste som trumfer.
Klær et lett å la være å kjøpe, jeg bruker de jeg har til de blir fillete. Kan nesten si det samme om elektriske produkter, ingenting blir byttet ut før det er utslitt. Synes det er et skikkelig styr å bytte ut mobil og pc, og skulle ønske de holdt like lenge som den 35 år gamle mikseren min.
Flyreiser synder jeg mot. Ikke at jeg flyr hvert år, men en utenlandsferie hvert tredje eller fjerde år blir det, og tog blir dessverre for dyrt. Tar også en langhelg i København ca hvert annet år.
Bilbruk er jeg bevisst på, og bilen er 12 år. Dårlig med kollektivtilbud før kl 6, så etter at jeg flyttet blir det bil til jobb. Buss er billig her da, 15kr og gratis for hund.
|