Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?
Opprinnelig lagt inn av Apple, her.
En del av punktene gjennomfører jeg, andre vil jeg slite mer med. Jeg vet det er dårlig argumentasjon, men jeg blir gretten av å feks skulle fly hvert 8. år, mens rikfolk flyr privatfly og kjører gigayatcher. Jeg blir også demotivert av at influenser- verdenene er så stor som den er og pusher materialisme på oss, så 3 klesplagg i året blir kjipt.
Jeg hadde blitt mye mer motivert dersom flere dro lasset. Feks at vi i hele verden fikk en «forurensingskvote». Ikke at det er holdbart argument, eller gjennomførbart, men vi kunne startet med forbud mot cruise og privatfly.
Jeg blir vel demotivert når jeg ser det store bildet.
Jeg er helt enig. Jeg blir rett og slett litt sur av at jeg må kutte i min "luksus" (som f.eks er salami på knekkebrødet hver dag) når det virkelig fråtses blant de rike. Jeg så en tiktok i dag om hyper consumption. Eksempelet var en video fra The Kardashians og påska i år. Det var et digert sjokoladeegg per person (skal vi si 3 kg?), stor kurv med gaver, en sykkel til hvert barn og en diger tyggismaskin med sikkert tusen tyggiskuler per maskin til hvert barn. I fjor var det visst en golfbag OG en golfbil til hver voksen ... Og sånt overforbruk må jo være det man setter restriksjoner på først. At Kim Kardashian og alle hennes søstre nedskalerer forbruket sitt må da monne mye mer enn at jeg kutter en salamipakke i uka.
Men samtidig får det meg til å føle meg sutrete. "Hvorfor skal jeg når ikke ... buhu"