Vis enkelt innlegg
Gammel 13-05-22, 10:25   #16
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskningsrådet og Ola Borten Moe

Jeg syns dette er en veldig interessant sak, fordi det handler om en institusjon som har tilpasset tildelingene sine på en måte som de ikke har adgang til.

Problemet, slik jeg ser det, er at Forskningsrådet har tildelt midler på en måte som ligger utenfor mandatet deres, og det skal en statlig institusjon ikke gjøre. Så kan man være enige eller uenige om offentlig sektor bør drives etter kontantprinsippet og på årlig basis, men det er det faktisk ikke opp til Forskningsrådet å beslutte, det er en politisk beslutning. Hvis man ikke syns det gjeldende systemet fungerer, så er ikke løsningen å trikse det til utenfor regelverket. Da må man ta det opp med de som legger rammene for tildelingene.

Så kan man selvfølgelig argumentere med at det er dustete at prosjekter ikke kan være sikre på finansiering mer enn ett år frem i tid, men det er nå en gang slik vi driver det her i Norge. Og det er faktisk slik at en ny regjering og et nytt Storting ikke er bundet av tidligere regjeringer og Stortings pengebruk. Jeg er jo enig i at det er lurt å kunne finansiere langvarige prosjekter i tre, fem eller ti år, men da får man etablere tverrpolitiske avtaler som gjør det mulig. Ikke drive utenfor det regelverket man skal drive etter.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat