Sv: Transfobiske meninger i kvinneidrett?
Ja, enig, men de som er omtalt i denne artikkelen er kvinner med naturlig forhøyet testosteronnivå, grunnet en genetisk markør (det er mulig de er å regne som biologisk «intersex» ) ikke kvinner som har gått igjennom en mannlig pubertet, for så å få kjønnsbekreftende behandling.
Jeg tror det viktigste i denne debatten er å avklare hvilket «handikap» som er nødvendig for å kunne konkurrere i kvinneklassen, og så tillate alle som oppfyller dette handikapet å konkurrere i denne klassen. Man må avklare om biologisk kjønn er en relevant markør når man skal avklare hvem som er «best», dvs som det å være født biologisk mann rent faktisk innebærer en urimelig fordel. Hvis det er en urimelig fordel, fordi de best trente biologiske kvinnene aldri vil kunne bli bedre enn de best trente transkvinner, ja da er det relevant. Hvis en biologisk kvinne faktisk har en reell mulighet til å bli bedre enn den best trene transkvinnen, da er det ikke relevant. Eventuelt må man lage en ny kategori.
Jeg er overhodet ikke interessert i sport som underholdning, så for meg betyr dette absolutt ikke noe. Men jeg syns det er viktig å ta debatten, for de dette er viktig for.
|