Sv: Transfobiske meninger i kvinneidrett?
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Ja, enig, men de som er omtalt i denne artikkelen er kvinner med naturlig forhøyet testosteronnivå, grunnet en genetisk markør (det er mulig de er å regne som biologisk «intersex» ) ikke kvinner som har gått igjennom en mannlig pubertet, for så å få kjønnsbekreftende behandling.
Ja Det er derfor jeg sa i mitt første innlegg, at det å snakke om at "transkvinner har en fordel i idrett", veldig fort blir en debatt som blir "utvidet" til flere grupper.
Nå er jo de som er omtalt i denne artikkelen "ekstreme", men toppidrett er ekstremt. Når du vinner OL er du det menneske på jorden (akkurat nå) som løper fortest (løfter tyngst, bla, bla, bla) Det vil ikke være helt på jordet å anta at "ekstreme" personer (i en eller annen retning) samles her.
Det de sier i artikkelen er jo at de ikke aner noe om dette - det er ikke forsket på (men samtidig vet jo alle med vettet i behold at menn har en fordel fremfor kvinner i en del idretter. Alle rekordene er satt av menn blant annet ... Men hvor mye, hvor lenge etc )
Personlig (uten at det har noe med denne diskusjonen å gjøre) er jeg sjokkert over hvor mye av "naturlig" (i dette tilfelle mener jeg naturlig som i medfødt, uten medikamenter) fysologi som er funnet ut av i idretten og ikke innen medisin. Får litt sånn bismak av det - det er ganske tydelig at innenfor en del tilstander, så er det overhode ikke lagt ned penger fra legemiddelindustrien, mens idrettstjerner (med og uten doping) har funnet ut masse. Tenker feks på måten Gjert Ingebriksen systematiserte laktatmåling (dette kan man feks gjenbruke i forhold til personer med ME, hvor i alle fall en del av symptombildet virker å være at de ikke tåler anstrengelse)