Sv: Har du merket økte matpriser?
Nei, bonden får veldig lite av prisøkningen. Jeg leste et sted at kjøtt i snitt hadde økt med 50 kr pr kilo mens bonden får litt over 1 kr mer pr kg. Klart økte drivstoff- og strømpriser også må kompenseres for, men det er vel all grunn til å anta at de rike «bakmennene» nå blir enda rikere. Det er en usmakelighet over dette som jeg knapt kan beskrive.
Vi merker det også godt. Innkjøp til fem voksne og om noen uker fordeles vi jo på to husholdninger igjen og det kommer til å merkes veldig godt. Vi har heldutvis så godt som gratis strøm ( 2 øre pr kWh i øyeblikket) og bruker nesten ikke diesel lenger etter omlegging til elbil, så slik sett klarer vi oss greit. Lav gjeld har vi også, så vi tåler renteøkning greit, men det er ingen tvil om at matprisene vil svi også for oss. Jeg kjøper alt kjøtt i en lokal kjøttforretning og har gjort det siden de åpnet, og der er kjøttdeigen nå billigere enn på Rema og av en enormt mye bedre kvalitet. Jeg skulle ønsket at vi kunne kjøpt en større del av maten vår direkte fra produsent eller i kjedeløse butikker, men det er jo ikke så lett.
|