Tråd: Bobiltråden
Vis enkelt innlegg
Gammel 20-07-22, 22:11   #10
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bobiltråden

Her står det litt om forskjellene på de forskjellige typene bobil.

https://kunnskap.ferda.no/no-no/faq/bobiltypene

Vi leide en helintegrert bobil første sesongen vi prøvde bobil, og fikk testet ut litt da.

Vi kjøpte en billig alkovebil året etter, som var registrert for 6. Vi var bare 4, så vi testet aldri sengefunksjon til 6 stykker. Den hadde sykt mye skapplass, vi kunne putte ting inn overalt, og hadde sjelden rot liggende rundt i bilen. Vi savnet å kunne snu forsetene, ovn og større kjøleskap, samt ha en annen sengeløsning enn køyeseng bak, så etter to sesonger, oppgraderte vi til en nyere, helintegrert bil, med enkeltsenger bak, som kan gjøres om til dobbeltseng, sant senkekøye foran. Det er separate seter bak (noe ungdommene er svært fornøyde med), og vi bygger om setene bak til «sofa» når vi parkerer. Kalles side-by-side løsning.

Vi har fått mye av det vi så etter (snu forsetene og annen sengeløsning), men det dukket opp et par ting vi ikke hadde tenkt på.

Bilen er registrert for 4, og har tilsvarende mindre både vanntank og toalettank enn den forrige som var registrert for 6. Det betyr at det er litt mer stress med å finne steder å tømme/fylle enn vi hadde tidligere.
Det finnes knapt skapplass, og jeg klikker av alt som ligger løst rundt i bilen, i mangel av et skap å dytte det inn i.
Setene som bygges om, krever at vi tidvis må oppbevare store puter bak i sengene, noe som umuliggjør å ligge på sengen og lese litt hvis vi bare har en kort stopp et sted.
Bilen er for høy vektklasse til at jeg kan kjøre. Vurderer å ta lappen, men pga skulderskade har ikke det blitt noe av i år.
Vi gikk opp litt i prisklasse, men føler fremdeles at vi har en skranglete bil, selv om den ikke bråker like mye innvendig som den forrige. Tror man må ganske høyt opp i pris (eller langt ned i årsmodell), for å få en som ikke virker like «billig» og skranglete.

Ellers liker vi bobillivet godt, selv om det helst bør være fint vær for at det skal være ok å være på tur. Vi bør investere i et sykkelstativ, bobilparkeringer er ofte litt for langt unna sentrum til at gåtur alltid er aktuelt.
Jeg ønsker meg også et lite oppblåsbart fortelt til uværsdager, men er sikkert bare preget av halvannen uke på veien nå, hvor vi har kunnet sitte ute bare en kveld. Da er bobilen litt liten innvendig til 4 voksne